2011-10-16
 05:22:21

Söndags plugg

.
Suck, har en hel del plugg att göra idag, mest från Sverige dock. Behöver egentligen inte göra det just idag men känner att jag vill för att det blir lättare så och att jag antagligen kommer få en hel drös med läxor from min Australiensiska skola nu sista terminen innan exams.
Så just nu har jag:
Idrott & hälsa
Styrka
Stress
Friluftsdag
Kondition
Träningsdagbok
Ergonomi
Svenska
Läsa Tristan & Isolde
Skriva en analys på boken
Koppla boken till riddarepoken
Projektarbete
Skriva.
.
Men är klar med Stress, Friluftsdag, kondition, ergonomi och jag har nästan läst ut boken. Dagboken och projektarbetet ska visserligen göras kontinuerligt under hela mitt utbytesår så ingen stress där inte men ändå...
Vet inte om jag berättat det men har bestämt mig för att göra exams i matte, engelska och biologi. Mest för att jag känner att det är dessa ämnen jag kommer ha störst nytta av att ha meriter i ifall nu någon gång i framtiden söker till nått universitet utanför Sverige. Dessutom är jag grymt nyfiken på hur deras slutprov ser ut och hur bra jag kan klara dem eftersom engelska är my second language.
.
haha ibland är Australienarena bara dumma (<3) när de verkligen inte förstår att jag egentligen inte pratar engelska hemma i Sverige. "Så, ni förstår varandra när ni pratar med varandra på ett annat språk än engelska? That's so weird!" eller "Så när du ser den här boken tänker inte du "book" utan ett helt annat ord på svenska?"
Sååå svårt är det väl inte att förstå att man kan mer än ett språk. Haha.
.
När min värdfamilj ibland frågar mig om t.ex. hur det svenska sjukhus systemet fungerar eller hur våra politiska val går till eller om våra politiker "kan komma undan med att kalla varandra namn", då känner jag mig som en väldigt dålig svensk för jag vet verkligen inte. Ja vi har en del vårdcentraler dit man går för mindre blodprov, förkylningar, stukade fötter och utskrifter av mindre medicineringar (tror jag) och sen går man till sjukhusen om man har en akutblödning eller behöver röntka något eller har en långvarit sjukdom men tydligen har de bara dryggt 5 sjukhus i hela WA men desto fler mindre lokala sjukhus och man går bara till de stora sjukhusen om man har en "lapp" från det lokala som säger att det är nödvändigt att man får hjälp hos det större sjukhuset.. eller något i den stilen.
Så det är ingen bra idé att diskutera politik med mig haha. Dessutom är "alla" här uppe sura på Julia Guillard för att hon vill höja (eller hålla kvar eller ev. införa) skatter för bensin och liknande i landet, då Australien släpper ut väldigt mycket CO2. Just nu ligger deras bensin priser här uppe i Karratha på 189 cents (gånger 6,7 = SEK) medan nere i perth "bara" 165 cents (gånger 6,7 = SEK). Och som alla som känner mig vet Hatar jag när folk klagar på hur höga bensin priserna är eller hur mycket de måste betala för att köpa det ekologiska så när jag säger emot och försöker få dem att se det hela från min vy så får man den gamla ett-vulkan-utbrott-förstör-lika-mycket-som-vi-i-såfall-"sparat ihop"- så det är inte lönt - predikan eller "varför ska vi i Australien vara de enda landet i världen som behöver betala skatt?".
.
.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: