2011-11-10
 06:54:09

Skrivregler

.
Forlat men jag maste bara fa klaga lite. Ar det bara jag som stor mig natt kopiost pa manniskor som inte vet skillnaden mellan De och Dem (?!) Nar man laser bloggar och facebook-statusar och ser att de skrivit fel vill man bara lagga en kommentar men det kan bli lite fel da vissa inte bryr sig men Suck(!) sa irriterande.
.
.
For alla som inte vet det sa at detta regeln:
De = jag
Dem = mig
.
.
sa om man kan andra dem till mig och meningen fortfarande fungerar, ska det vara dem. Men funkar det inte och bara later fel ska det (saklart) vara de.
.
Tillexempel:
- De gick hem till Dem (skulle kunna skrivas som - ) Jag gick hem till Mig. (Mig gick hem till Jag later fel)
- Hon gav Dem en present (kan skrivas som -) Hon gav Mig en present. (Hon gav jag en present later fel, right?)
.
.
Gillar hur jag precis agnade 10 minuter och ett helt inlagg at att skriva om detta plus att jag ar pa andra sidan jorden och anda kan battre svenska an andra Svenskar...
.
.


Anonym

Ahh mammas dotter :))))


Emelie ;)

Kände mig oerhört träffad, du lärde mig i ettan men nu är det som glömt igen! haha, saknar dig såååå mkt! <3


Papa

Och facebook statusar stavas facebookstatusar (alternativt facebook-statusar)...

:P


Anonym

fast Julie sär skrivning :))



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: