2011-07-29
 12:55:39

New Impressions

.
Haha it took me forever to come up with a headline that discribes this week!
.
Jaaa jag vet! Jag har varit jätte dålig på att blogga men har haft så mycket att göra. I onsdags och torsdags satt jag med 4 timmars läxor och "catch-up" i matte, biologi, geografi och religion.
Men okej! Första veckan i skolan är iaf avklarad och jag vill bara gå och lägga mig, haha.  Är helt slut i huvudet efter att enbart höra engelska 24/7, har knappt ens skrivit på svenska till någon i Sverige :o Men det har varit kul! Många intressanta människor finns det allt på min nya skola, inklusive lärarna . . .
Trodde jag skulle dö during the first period at my first day of school last tuesday, när vi hade PCG (morgon upprop) och alla ställde sig upp för att säga "fadern, sonen och den heliga anden, amen" och sedan läsa ett stycke ur nån random psalm vår "mentor" gett oss. Idag var fjärde gången jag gick till detta upprop och har ännu inte vant mig. Men men, lektionerna är väldigt korta jämfört med de svenska, endast 55 minuter långa förutom när vi (en gång om dagen i ett  ämne) har "double" så då är det 55 * 2 minuter långa. Minns våra 2,5 timmes (?) samhällskunskaps lektioner på kulla haha! De har 6 perioder om dagen och de har inte samma schema varje dag hela veckan som jag förväntat mig :o de har olika lektioner varje dag, varje period. Så period 1 + 2, rast, period 3 + 4 (oftast double), Lunch, period 5 + 6, END.
Matte grupperna på St. Luke's är uppdelade i 1A/B och 2A/B, 2C/D, 3A/B. Det började med att jag blev placerad i matte 2A men de gick igenom ekvationer jag redan kunde plus linjära funktioner har ja för mig, så gick till läraren för att få byta (också dels p.g.a. att läraren really freaked me out!!! :S - sträng så in i h...). Frågade också om jag isf kunde få byta till en grupp som gick igenom derivata, fjärdegradsekvationer, logemiter (?) och sånt som matte C handlar om i Sverige. Läraren kollade igenom en matte 2C bok och frågade lite random frågor om vad ja kunde (vilket var de mesta måste jag erkänna stolt :D) så hon gick över till 2D och där fanns de en del jag aldrig hade sett i hela mitt liv så hon flyttade mig till den gruppen (med ny lärare haha) men så när jag skulle gå dit idag, fredag, så haffade läraren mig och sa att jag skulle gå till en annan klass igen, en klass som visade sig gå igenom 3B matte... HEHE! 3B matte = den svåraste matten som erbjuds på skolan före "Mas" (som ja inte har en aning om vad de betyder). Gick nervöst in i klassrummet och kollade på uppgifterna läraren skrev på tavlan x^2=x^3 och min första tanke var.. "hur är det ens möjligt?!" men så gick vi igenom de och de var väldigt enkelt och sen gick vi vidare till (cant find the swedish word for it) men det är när man ska hitta punkten där två linjära grafer skär varandra, matte B ;) så då fick jag tillbaka mitt självförtroende igen :D
I geografi ska vi (jag) skriva en raport om en skog någon stans i världen där det pågår någon form av miljöförstörig, hur det påverkar skogen, individen, samhället, världen och vilka viktiga faktorer som ingår i vad som nu pågår på stället. Har tänkt skriva om Nigerias olje produktion och hur de är lite tricky att få slut på vad som pågår eftersom det är ett så pass fattigt samhälle som är beroende av denna inkomst.
I religionskunskap lär vi oss om varför vi ska gå in i oss själva och hitta gud för att sedan kunna göra "the right thing" och därmed också sluta förstöra världen ekonomiskt och ekologiskt och blablabla. Vi har till vecka 6 på oss så det är nääästan 6 veckor kvar ;) De räknar om veckorna från ett efter varje termin så var lite förvirrad ett tag när alla snackade om att Fenacle Festivalen var vecka 1 samtidigt som andra sa att den var nu i helgen.
Fenacle (not sure of the spelling there..) är Karrathas års-event, kinda. Vad jag har hört verkade det vara ungefär som helsingborgs festivalen så det passar ju bra att de äger rum samma helg :D De kommer finnas karruseller, marknader, sporter, spel, tävlingar, massa folk och hög musik för att sedan, på söndagkväll, avsluta med fyverkerier som tydligen ska vara höjdpunkten på hela festivalen. :) Så det ska bli KUL! :D
I biologi lär vi oss om stamceller och hur ett foster blir till i en gravid kvinna. Under den praktiska delen av kursen ska vi disikera en gravid råtta, vet inte riiiktigt än hur jag känner angående den biten men mår ganska illa. Fast de känns lite fegt att gå och gömma sig i biblioteket så får se hehe (A) Kan ju alltid försöka vara delaktig...
Annars går det fort i biologin just nu för vi måste hinna med en halv lärobok känns det som, innan terminen är slut så vi gör 2 kapitel i veckan och har Massor! att läsa varje dag efter skolan för att hinna med men det är ganska intressant så det är lugnt.
Haha, skulle anmäla mig till en lång-distans-kurs i franska och pratar med en lärare som efter ett tag ringer ner till Perth (var kursen normalt sett hålls) och ger mig sedan luren för mig att förklara hur mycket jag har gjort sedan innan. Jag har då suttit en 5 - 10 minuter och verkligen förberett mig mentalt för att förklara, på engelska, att jag läst franska i 2 år (hehe bara en liiten vit lögn), att vi gått igenom presens och passé composé. När jag sedan sätter luren till örat och presenterar mig själv får jag som svar "BONJOUR JULIE! CA VA??" hahaha helt chockad sluddrar jag fram ett "b-b-b-oonnn, ert toua......?" med heelt fel accent, uttal och alldeles för tyst, aah ville bara dö just då. Sen frågade rösten fråga på fråga om var jag bodde, hur länge jag ska vara i australien, etc etc etc ... Så till slut går rösten över till engelska och ber mig ge luren till läraren bredvid mig. Efter 5 -mins "mhm" i luren lägger hon på och vänder sig till migoch säger: "you're gonna be in 1B" (1A är det lättaste) HAHA! fail. Men jaja bra att börja lågt och gå uppåt (som jag gjorde med matten).
Under rasterna och lunchen sitter folket ute och äter sin matsäck under stora tak som half om halft skyddar en från solen. Det är grymt kallt på morgonen och sjukt varmt på eftermiddagen, unfortunatly är det på morgonen jag är ute som mest då vi går till bussen, väntar på bussen, går till skolan, väntar 30 min på att skolan ska börja.
I skolan får vi inte ha maskara, any accessoarer (om det inte är ett kors eller en klocka), solglasögon, foundation, udda/onaturlig hårfärg, andra skor än blanka med snörning, utsläppt hår, kjolen måste gå iaf ner till en hand-längd ovanför knäna, skjortans alla knappar måste vara knäppta och inga tjocktröjor får bäras om de inte är från st. luke's. Man får inte ha mobilen på men ipod går bra, du får inte lov att gå från en lektion såvida du inte har tillstånd från en lärare i klassrummet och då skriver de in tiden du gick från klassrummet i din loggbok som du måste ha med dig at-all-times. Sååååå it's different. "It's not bad, it's not worse it's just different" som de sa på the pre-camp har jag för mig ...
Det finns faktiskt en utbytesstudent till här i Karratha, tro det eller ej, från Frankrike :o
.
Att åka buss här kostar 1 dollar, btw! (7kr!) Så det var sjuukt billigt :D
.
Over and out /Julie, Dampier :D


Papa

X=1



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: