2011-08-27
 04:38:41

Den katolska skolan

.
Fick en fråga här om dagen om skolan är krävande så tänkte jag skulle förklara lite hur den Australiensiska skolan fungerar, efter egen erfarenhet.
.
Alla elever är väldigt artiga och respekfulla mot sina lärare och kallar dem miss, mr och sir. Man följer också reglerna om ingen mobil, inget smink, inga accessoarer, uppsatthår och svarta, blanka skor, relativt bra. Dock finns det såklart de som inte gör det och som också kommer undan med de, förutom om kjolen är för kort eller om de ser en använda sin mobil. Man lär sig och ganska snabbt hur strikta lärarna för de olika ämnena är. Har själv hamnat i "trubbel" tre gånger sen jag började här för att jag 1. kom 5 minuter försent efter att ha fått ett 10 min hallpass, 2. glömt knäppa översta skjortknappen så man såg mitt halsband (vilket också blev taget för en dag) och 3. glömt knäppa översta skjortknappen igen.
Jag är faktiskt förvånad över att skolan inte alls är så krävande som jag förväntat mig. Man har visserligen Alltid minst 1 läxa i något av ämnena (t.ex. Alltid matte läxa) men gör man inte läxan i tid händer inget speciellt har jag märkt. Förutom i matten där Ms. La Roux (?) sa att nästa gång man inte gjorde sin läxa fick man lunch detention och kommer man inte då dubblas antalet detentions. Dock är jag i den svåraste mattegruppen för year 11 så gör man inte läxan förstår man inte heller ett smack av vad läraren pratar om dagen därpå.. har jag märkt.
Just nu har jag 2 essays att skriva till på fredag och lämnade in den tredje igår, så jag vet inte hur petiga de är med rättningarna men det kändes ganska oseriöst jämfört med de litterära uppsatserna jag skrev tidigare i vår i ettan där allt Måste se ut på ett speciellt sätt annars får man avdrag. Här vill vissa lärare visserligen att man ska göra sitt arbete så snyggt som möjligt genom att göra sin egen lilla folio med bilder, färger och passande citat, detta räknas även med i slutbetyget för uppgiften. Något jag tycker är väldigt fel. Har växt upp med att det är innehållet som räknas och inte hur uppsatsen ser ut på utsidan eller hur en bild är placerad.
Skrev mitt första matte prov i tisdags på Normal Distribution och det var "lättare" än jag förväntat mig men fortfarande väldigt klurigt. Har varit strul med lärare och så för oss i 3B så har inte fått tillbaka resultatet än men blir överlycklig om jag får över 40 % (hehe). Annars är lärarna väldigt snabba med rättning och betygsättningen så att man får tillbaka sina prov i alla fall två dagar efter man gjort det.
Har haft dagar då  jag nästan drunknat i läxor och har därför fått prioritera vad som är viktigast mellan Matte corrulations, engelska essä, human bio läsning, religion kunskap och geografi läsning men har ändå fått sitta 3 timmar för att göra klart matte, geografi och engelska.
.
Andra saker som är annorlunda är t.ex. morgon bönen som en elev i varje "house" måste läsa på morgon uppropet och sen en annan elev dagen därpå för att läsa en annan bön, som vi sedan diskuterar i helklass.
Men att skolan är "krävande" skulle jag nog inte säga att den är, inte jämfört med vad jag är van vid i alla fall. Håller man uniformen ren och struken, en acceptabel kjolslängd samt gör sina läxor när man kommer hem så överlever man fint :)
Dock kan det kännas ibland som om alla reglerna tar bort ens identitet men det finns andra sätt att utrycka sin personlighet på, vilket många också gör. Förväntade mig att lektionerna skulle vara väldigt studieinriktade och att eleverna satt vid sina bänkar, lyssnade på läraren och sedan jobbade med vad de skulle. Ack så  fel jag hade haha! Under en hel del lektioner är det mer eleverna som håller i talar-pinnen medan läraren sitter vid tavlan och bläddrar igenom papperna framför henne/honom. Nästan ingen har heller gjort sina läxor som läraren gett dem och en del elever envisas varje dag med att sminka sig samt rulla upp kjolen för mycket. Detta gör att jag måste säga att även en skola som kallar sig katolsk, är väldigt slapp och oseriös på många delar.
.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: