2011-10-25
 11:12:12

Aussie People

Fick en (!) fråga här om dagen:
.
Hur hade du råd att betala, fick du bidrag?
.
I Australien är folket trevliga där som många säger?
.
Är det lätt att "komma in i språket" om man säger så.
.
Så svaret på första frågan var att jag egentligen inte alls hade råd att åka men min snälla familj lyckades ändå skrapa ihop summan så att jag kunde åka! Folk säger att det finns stipendium att söka men jag hittade inget tyvärr alls, sen finns det säkert möjligheter att få bidrag från skolan också men jag fick inget från dem heller.
.
Om Australienare är trevliga? De är väldigt artiga och respektfulla mot lärarna och vuxna men inte mot varandra, om man säger så. De svär väldigt mycket och är inte jätte seriösa med skolarbetet eller är tysta under lektionerna. Men när man börjar lära känna dem bättre och kan ta del av skämten, som oftast är interna mellan varandra, är de hur underbara som helst. Att Australienare ska säga "G'day mate", "no worries", "dardy", "oi" - det stämmer absolut, vilket är så härligt för älskar deras dialekt. Ni kan kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=KpBYnL5fAXE för Australienarna går verkligen upp i slutet av en mening även om det inte var en fråga.
.
Att komma in i språket och förstå vad folk och lärare pratar om var väldigt lätt, det jag tyckte var överraskande svårt var att själv prata för man hör hela tiden hur fort och lätt alla pratar runt omkring än och du förstår (nästan) vart enda ord de säger, så min hjärna på sätt och vis förväntar sig att jag ska kunna svara lika fort och lika enkelt även om jag inte kan, vilket gör att vissa meningar blir helt fel. Fast det bara skrattar man bort och går vidare, alla kommer tycka du är hur cool som helst som kan TVÅ språk.. vet inte varför men folk här finner det ytterst fashinerande haha.
.
Hoppas det svarade på dina frågor Amanda :)


Jessica Johansson

hej! har lite frågor...



Om du är utbytesstudent, betyder det att din familj där hemma har en student i sitt hus? eller hur funkar det?



PUBLICERAT: 2011-10-30, 00:19:50 | URL: http://jessicaolympiajohansson.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: