2011-08-13
 12:01:57

"Bless you."

Tjohejsan här kommer ett låångt inlägg :D
.
Har hört rykten om att jag inte uppdaterar tillräckligt ofta men kände att 5 inlägg på en dag gjorde upp för den gångna veckan. Men okej, idag har jag varit ifrån Sverige i 5 veckor och fyra dagar, 5 veckor och två dagar i Australien och 4 veckor och 6 dagar i Dampier.. inte för att jag räknar eller så hehe. Dock har jag ingen aning om hur många dagar jag har kvar tills jag kommer hem men det är inte aktuellt just nu så jag tänker så mycket på de :D På måndag ska vi ha panel discussion i Engelska om The Stolen Generation så då blir det första "provet" sedan jag började för 3 veckor sen, nervös! Men det ska nog gå bra. Denna veckan har inte bjudit på så mycket mer än skola, plugg och sovande. Tog en "nap" i torsdags men sov i drygt en timme så kunde inte sova alls sen på kvällen så det gör jag inte om...
.
ÅH JUSTE!! haha var på min första "mässa" i går. Australienarna firade "St. Mary's Day" (http://en.wikipedia.org/wiki/Blessed_Virgin_Mary) eller något liknande som hade med "Mary" att göra ... Så alla på St. Luke's College gick in i gymnastiksalen och lyssnade på en prästs predikan om Mary och lyssnade på en del psalmer och sen började alla resa sig upp och gå fram till prästen eller en lärare för att antingen bli "blessed" eller få vigt bröd (?). Det var vääldigt intressant och mycket märkligt men så har man blivit välsignad i alla fall.
Skulle egentligen på tennis try outs i morse men när jag är utanför Dampiers tennis hall klockan 10 i 9 är det ingen där.. så jag sätter mig ner och väntar till halv 10 innan jag börjar gå hemmåt. Väl hemma ber jag Sarah ringa Charlotte och fråga var tennisen egentligen är och hon säger Karratha >.< Så får gå och prata med läraren på måndag och förklara varför jag inte kom -.-
.
Klockan halv 1 åkte jag och sarah till Karratha i alla fall för att gå på Drama Workshop. Det var jag (94a), Sarah (96a) och 8 andra (01+) så det var inte riiktigt om jag förväntat mig men helt OK anyway. Mitt i en lek ser jag i ögonvrån hur en av småtjejerna pratar med Sarah och pekar upp mot  ett takfönster. Nyfikenheten tar över (för det kunde ju faktiskt vara ett grymt coolt Australiensiskt djur jag aldrig sett innan) och jag tittar också upp mot fönstet, bara för att få se en Golden Silk Spider ... Först bryr jag mig inte för den var ju faktiskt UTANFÖR fönstret men sen viskar en liten röst i mitt huvud att dessa finns även i dampier och när jag sen ska gå utanför dörren...DÅ (!) bröt jag ihop. Dumma Australian bugs :( Men här finns en del söta djur också,jag lovar! So its not all bad. Jag har 3 små geckoödlor utanför (på) mitt fönster och sen såg jag en stor ödla i skolan the other day :D De går rykten om att de finns ödlor som är 2,5 meter långa och 1m höga, I wanna see one!!! men de kommer inte ut så ofta :( Sen såg jag en kängru genom fönstret på bussen påväg hem från skolan, har även sett en del, död, liggandes längs vägkanten :/ Tradit...
Såg en ENORM gräshoppa här om dagen också! Coolt ...
När vi kom hem från drama workshoppen hade min snälla värdfamilj skaffat en ny madrass till mig!! :D Så spenderade en halvtimme more or less med att försöka få allting på plats. Denna madrassen är ungefär 3 dm hög så det känns som om jag kommer slå huvudet i takfläkten varje gång jag ska ta mig upp eller ner från sängen men den är riktigt skön så de så.
.
Imorgon ska jag troligen och kolla på när en tjej i klassen ska köra motorcross :D Hur coolt som helst!! Hade jag haft pengar, mod och förstående föräldrar skulle jag lätt kunnat tänka mig att köra!
Sen på kvällen kommer min värdmammas syster från perth på besök så då blir vi 7 stycken i huset och en toalett och en dusch haha blir en vecka med strikta rutiner antar jag :)
.
Alla säger att det är så dyrt här i Karratha men det är inte så mkt dyrare än i Sverige faktiskt .. förutom hygienartiklar.. Tips till folk som åker till Australien: köp tandkräm, tvål, schampoo, deo, topps, rakhyvlar, tandborstar INNAN ni kommer hit ..¨
De flesta shortsen går för $39 (273kr) och en långärmad halvtjock tröja kostar runt $20 (140kr) dock kostar ett vanligt linne $15 (105kr) så det är lite give or take there dessutom går det inte att hitta en milkshake för under $4 (28kr) vilket de flesta fika ställena också tar in general för sina kakor och drinker. Får se hur jag ser på saker och ting när jag kommer tillbaka från Perth i october för det ska tydligen vara väldigt billigt där nere.
Bensinen här kostar 159 cents litern btw.. vilket är lite under 11 kronor.
.
Föredrar ni förresten att jag skriver allmänt långa inlägg om allting samlat eller att jag skriver många o korta med var sak för sig?
.
Sharon var i Perth förra helgen och när hon kom hem hade hon med sig knäckebröd, daim, maraboo, skumsvampar och alghrens bilar :D <3 Så hela veckan har jag i princip bara ätit knäckebröd med ost till frukost, så himla gott!
.
Veckans event i bilder:
.
.
.
.
.
.
This is kind of the lizard I saw, but this one on the pic is a bit smaller.
.

aaaand this is how big the other ones can get...
.
.


Anonym

srkiv många o korta :D


Amanda 'skandalism'

Ja, många och korta är enklara att läsa men det kvittar ju lite ändå! Gör vad som är enklast för dig!



Åh jag är avis..... svenska saker, MACKOR, gosh!



PUBLICERAT: 2011-08-14, 08:43:23 | URL: http://www.skandalism.devote.se
Sissee

Ja, många och korta tycker jag nog också ^^



SEN: knäckebröd 4-liiiife ! ;D



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: