2011-08-27
 05:29:14

En Australiensk utbytesstudent

.
Tänkte också berätta lite om varför jag valde Australien framför USA och därför kanske göra valet lättare för andra som står mellan detta beslutet.
.
Australien blev landet jag valde mest för att naturen är så otroligt vacker var du än hamnar. Jag menar, just nu bor jag mitt i ett mining-område där det finns hur många salt-fabriker som helst längst kuserna och även en del oljeindustrier. Men har ni sett bilderna jag tagit av landskapet? Det är helt otroligt vackert och orört i alla fall plus att man nästan aldrig ser skymten av dessa stora fabriker. Att sanden och jorden är röd var du än går gör att det känns väldigt foreign och climaten kan gå upp till temperaturer Sverige aldrig haft i hela sin livstid. Sen har vi också alla exotiska djur som finns här omkring. Att kunna gå på en kvällsprommenad och plötsligt se 20 kängrur äta gräs på fotbollsplanen 2 meter bredvid dig eller  gå ut och hämta posten en morgon och se en 2 meter lång ödla kila över vägen framför dig. Dessa tre faktorer gör att allting känns väldigt exotiskt och foreign, vilket jag älskar! För vilka spännande djur finns det i amerika som vi inte har i Sverige, förutom de många fler ödlor, ormar och spindel arter, något jag kan leva utan haha. Så hade jag valt USA tror jag att det hade känts mer som hemma i Sverige och vad är då meningen med resan? Anledningen till att Jag åkte på ett utbytesår var för att jag ville uppskatta den svenska kulturen och det liv jag levde mer, då jag kände att jag började ta allt för givet och bli allmänt skoltrött. Genom att bo och leva här, på andra sidan jorden, 28 flygtimmar ifrån mina älskade föräldrar, familj och vänner, kan jag säga att jag verkligen uppskattar mitt svenska liv och allt vi har i Sverige mer och mer, och detta kan jag säga efter bara sex veckor i Australien. Det är inte dåligt här, absolut inte men jag börjar se saker på ett helt annat sätt. Här kostar ett år i en privat skola $6000 (*7=SEK) så gånger 4 och du har en kostnaden för dina 4 år i gymnasiet här. Sen är det allt som tillkommer så som minst 3 st. skoluniformer ($8 för ett par strumpor), skor, sportuniform, vattenflaska, hatt, jumper, böcker för de ämnen du vill läsa, equipment för t.ex. bild & form eller en kamera för photografisk bild. Tänk sen att du har 3 barn som alla är i ungefär samma ålder och alla går på denna skolan... Det blir en del utgifter som vi i Sverige inte behöver tänka på (om man inte tillhör den lilla procent halten som vill gå på Sigtunas humanistiska gymnasium eller liknande där avgifterna kan bli ganska höga).
I alla fall, hade jag valt usa hade jag inte heller vetat om jag hamnat i den regniga delen, den soliga delen, den torra delen eller den kalla delen av landet. Och since jag är väldigt trött på snö och allt som har med kyla att göra skulle jag blivit väldigt besviken om jag hamnat i t.ex. North Dakota eller Michigan där det finns gått om snö en bra bit av året. I Australien var det i alla fall garanterat att jag inte skulle få se snö. Dock trodde jag att det inte heller att temperaturen gick under 10 grader i någon del av landet, förutom möjligen tasmanien men sannolikheten att hamna där var = 0,001. Så blev väldigt överraskad när termometern visade 3 grader en morgon när vi skulle in till Sydney och vinden var verkligen Iskall men sen flög jag upp till lilla Karratha och här var det säkert 32 grader igår med strålande sol och en onaturligt varm vind.
En del påstår att man också är nyttigare i Australien än man är i USA, ett påstående jag aldrig riktigt trott på och för er som tror på det måste jag göra er besvikna då maten här är precis lika fet och friterad som i USA. Also, det var större sannolikhet här, i Australien, att jag skulle hamna någonstans längst kusten än det var i USA eftersom de flesta människor i Australien bor längs med kusten, än vad amerikanare gör.
Sen är det också fler som väljer att åka till det stora och spännande landet Amerika men eftersom jag är som jag är ville jag inte åka dit "alla" andra åkt eller redan varit i, något som kändes längre bort än usa (som för mig känns som ett grannland) samt att jag inte visste Någonting om Australien vilket lockade mer än USA som jag nästan vet allt om.
.
Så för er som planerar att åka på ett utbytesår men inte vet var, här kommer några tips:
1. Fundera på Varför du vill åka och vad du vill ha ut av ditt år. (Jag ville åka för att jag var skoltrött och började ta saker och ting för givet, så som en slapp skola, föräldrar som kunde köra mig överallt när jag ville, kompisar som alltid fanns där, friheten att göra nästan vad jag ville, inga direkta krav, that I knew of, från någon).
2. Sen skriver du ner positiva och negativa saker med varje land. Vad överväger vad på den negativa resp. positiva sidan? (Aus: +varmt väder, +accent, +naturen, +djuren, -insekterna, -vädret. USA: +landskapet, -accenten, -snö)
.
3. När du kommit fram till var du vill åka, känn efter om det verkligen är dit du vill? Lita på din magkänsla...(Jag bestämde mig först för Nya Zeeland och anmälde mig till de men det kändes verkligen inte bra så jag ändrade mig och plötsligt försvann allt tvivlande)
.
4. ...and then go for it!
.


PONNYSKRUTTARNA - sandra

sv: söta underbara Julie jag saknar dig!! men det är inte sååå jätte långt tills du kommer hem så tänk inte så mycket på oss här u sverige nu och ha det fortsatt trevligt!! :D <3



PUBLICERAT: 2011-08-27, 14:47:09 | URL: http://ponnyskruttarna.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: